در اصل اصطلاحی برای توصیف انتقال تماس های تلفنی از طریق اینترنت در مقابل PSTN سنتی است. این کار با تبدیل سیگنال آنالوگ به نسخه دیجیتالی، انتقال آن از طریق اتصال به اینترنت و معکوس کردن این فرآیند در انتهای گیرنده انجام می شود. راهحلهای VoIP میتوانند مستقل باشند یا بهطور مناسبتر برای اکثر مشاغل موجود، میتوانند با سیستمهای تلفن ISDN یا PSTN موجود ادغام شوند. با ادغام به این روش، میتوانید از انعطافپذیری و صرفهجویی در هزینه مرتبط با VoIP با راحتی حفظ تابلو و تلفنهای موجود بهره ببرید. صرفه جویی در هزینه در مقایسه با هزینه های تماس های تلفنی استاندارد، راه حل های VoIP صرفه جویی قابل توجهی را ارائه می دهند. به عنوان مثال با استفاده از VoIP، تماس با خطوط ثابت بریتانیا می تواند تا 25٪ از هزینه تماس های استاندارد BT باشد. صرفه جویی بیشتری برای تماس های بین المللی در دسترس است، با تماس های VoIP اغلب حدود 10٪ به اندازه نرخ های استاندارد تلفن ثابت هزینه دارد. برای عملیات چند سایتی، با استفاده از VoIP می توان تماس های رایگان برقرار کرد. انعطاف پذیری یک سیستم تلفن VoIP انعطافپذیری قابلتوجهی برای مسیریابی مجدد تماسها میدهد، لینکهای تلفنی را در زمان خارج از دفتر ارائه میدهد، یک سیستم تابلوی برق به راحتی قابل تغییر را ارائه میدهد، و ویژگیهایی مانند پست صوتی که امکان ارسال پیامها را فراهم میکند. برخلاف سانترال های استاندارد که نیاز به پسوند اضافی دارند، نیازی به سیم کشی اضافی نیست. سایر مزایای VoIP عملکرد بهبود یافته بسته به نوع سیستم تلفن موجود، VoIP ویژگی های بهبود یافته ای را ارائه می دهد مانند: متصدی خودکار (یعنی شماره 1 را برای فروش، 2 برای حساب ها و غیره شماره گیری کنید) پست صوتی (پیام ها را می توان ایمیل کرد). بهبود کنترل تماس و مدیریت برنامه های افزودنی. ادغام با بسته های Outlook یا CRM با کلیک برای شماره گیری. کار از راه دور کارمندانی که در سرتاسر کشور کار میکنند و از دفاتر شعبه یا خانه کار میکنند، همگی میتوانند از یک شماره واحد با قابلیت مسیریابی تماسها بین خودشان استفاده کنند. VoIP یک پیوند یکپارچه ارائه می دهد که اطمینان حاصل می کند که مشتریان از اینکه کارمندان همه در یک محل دفتر مرکزی نیستند، بی اطلاع هستند. بازیابی فاجعه برخلاف سیستمهای تلفن سنتی، یک سیستم VoIP محافظت در برابر بلایای خاص را ارائه میکند که میتواند سانترال اداری را از دسترس خارج کند. در صورت نیاز، سیستم VoIP میتواند در عرض چند ساعت راهاندازی شود و کارمندان میتوانند به طور یکپارچه از خانه یا یک سایت گرم کار کنند. کنترل و مدیریت راه حل های VoIP کنترل و گزارش بیشتری از گزارش تماس ها، مدت زمان، مقصد، و غیره می دهد.